Истината ни прави свободни

сряда, 6 март 2013 г.

Пламен Горанов ни каза: щом не можеш да живееш като свободен човек - по-добре умри като такъв!

Прочетох този текст, който ми се струва, че може да ни помогне отчасти да проумеем за какво е умрял Пламен Горанов - затова ги слагам тук, за да ги прочетат и други хора:

Няма да хейтвам. Нямам сили. Просто ми стана малко странно, когато, тръгвайки си от Ариана се разминах с младежи и девойки, нарамили плакат, тичащи за протест и нахилени до ушите, докато на мен ми беше трудно да си сдържа сълзите, та затова не се и опитвах... Не, не ги обвинявам за нищо, те не могат да знаят, просто споделям...

Един от последните пъти, когато видях Пацо... беше в бара, аз имах пастет, но нямах хляб и нямаше кога да отида да купя... Той взе, а аз му пекох филийки и му ги мажех с пастет...

Един ден... беше му се наложило да спи на открито в снега нейде из Рила... Целият подгизнал и ентусиазиран... Другия път пак, но по-подготвен... Кога ли... Един от малкото хора, чиито думи имаха значение за мен. Когато го видех изтръпвах. Ще ме похвали или изкритикува... :) Не, не бяхме големи приятели. Виждахме се прекалено рядко... Просто те грабва и го чувстваш близък... И уж нищо, а толкова липсва... Какво ли им е на по-близките му... Чао Пацо...

А за тези, за които е само Plamen Goranov... Ми няма значение какво точно и как е станало. Има значение защо. И от нас зависи това да има значение. Не заради него, не заради онези... Заради нас, заради децата ни, заради бъдещето ни тук, в тази страна...

Това е написал този човек, останал анонимен. А аз написах ето какво:

Бог да прости Пламен Горанов! Той няма голяма вина за това, че пожела, след като не може да живее като свободен човек, поне да умре като такъв! Давайки на нас, неговите сънародници, пример, съотносим в някакъв смисъл с примера на Христос... но кой ли си дава сметка за това?!

Да, Пламен Горанов ни казва точно това: щом не можеш да живееш като свободен човек - по-добре умри като такъв!

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди.

Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ