Истината ни прави свободни

четвъртък, 26 декември 2013 г.

Лъжливите политици виреят само сред деморализиран, развратен народ



Председателят на ДСБ Радан Кънев - аз не го наричам "лидер", щото за да стане същински, не формален лидер един политик се иска много време! - е благоволил да напише нещо като коледно обръщение във Фейсбук; ето какво пише той, а ето по-долу как аз реагирах на думите му; наложи се отново да си покажа "долния характер", но няма как, някой все трябва да каже или да напише и това, което аз се наложи да кажа или да напиша:

Радан Кънев каза: Честито Рождество, приятели! От мен, по стара традиция, празнични SMS-и няма да получите. Този празник е колкото весел, толкова личен. Аз не държа на ритуалите и съм по-скоро съмняващ се, отколкото вярващ. Затова и Коледа е ден за размисъл и ден, в който се съмнявам в правотата си, която трябва яростно да защитавам останалите 364 дена... Честито на всички вярващи приятели, на всички именници, а на тези като мен, на които егото е често по-силно от вярата - смирение и доброта. Християнството е било преди нас и ще бъде след нас, неслучайно. Защото за всеки важи да обича ближните си и да не прави другиму, каквото не иска да бъде направено на него. Светли празници!

Ангел Грънчаров каза: Много сложно е политик да говори или пише според истината - щото сред това съсловие манията да не "отблъснеш електорат" е изключително силна. Това е и предпоставка за лъжливостта, която е така разпространена сред същото въпросно съсловие. Затуй и такива като мен не могат да станат политици - щото сме привързани за истината, щото тя за нас е по-важна от всичко друго. От мен лицемер не става. Аз никога няма да говоря или да пиша "огладени отвсякъде" и така добре премерени приказки като тия, които ниже Р.Кънев по-долу. "Сбалансираните" изказвания са чужди на темперамента ми, в който страстта към истината е водещото...

Напоследък у нас често се говори и пише, че трябва морал в политиката - ами ето, оттук почва туй нещо: когато се изказва даден политик да не се старае така внимателно да мери приказките си, с оглед да се хареса на колкото се може повече хора. Понеже, видите ли, не било трябвало да засегнеш нито едните, нито другите, нито вярващите, нито безбожниците. А пък безбожниците в днешно време са толкова много, как да им угодим - без да наскърбим вярващите?! Сложен казус...

И Р.Кънев, виждате, балансира "по острието на бръснача", бравос! Ще стане политик от туй момче! Аз пък, да си призная, харесвам истинолюбивите политици, като Костов, които смело заявяват каквото мислят, без да се стараят с приказките си да угодят на колкото се може повече хора, в това число, разбира се, "и на едните, и на другите". На всички човек не може да угоди, колкото и да се старае. Политикът трябва да бъде себе си, да има смелостта и достойнството да бъде себе си, без да е аморфен като пихтия. Така правят добрите политици, политиците с характер: те има дързостта да са себе си независимо от всичко. Никому не се мазнят. Такъв е бил Чърчил. Такъв беше Рейгън. Такава беше Тачър. Такъв беше Дьо Гол. Такъв беше Костов. Такъв е бил Стамболов...

С беззъби огладени и премерени изказвания може да си въобразяваш, че печелиш повече хора и хорски симпатии, но има нещо, което куца и което опорочава всичко, подобно на капката катран в кацата с меда: неискреността е туй нещо. Неискреността е предпоставка за лъженето, то пък е сърцевина на аморализма в политиката. Десните политици, ама истинските, не ментетата, са длъжни да поведат битката за очовечаването на българската политика, т.е. за внасянето на човешка нравственост в нея. Или за спирането на политическата деморализация - то е все същото.

Аз съветвам нашите политици да почнат да залагат на най-солидното, на непоклатимо сигурното нещо: на истината. И така няма да си имат проблеми с морала. И така ще почнат да съдействат за намаляване на аморализма и сред целокупната народна природодопопулация.

Щото лъжливи политици виреят само сред деморализиран, развратен народ. Това исках да кажа. Дано не съм обидил някого. За негово добро написах тия думи, ако ме разбере, хубаво, ако не, здраве да е. На мен съвестта ми е чиста, че казах каквото мисля. При това без да се старая никому да угаждам...

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ