Истината ни прави свободни

неделя, 5 януари 2014 г.

Учителят-бунтар и новатор, учителят, който не стои мирно, не се спотайва уплашено и угоднически, учителят с разкрепостен ум - знаещ цената си и обичащ свободата си



По темата на публикация от днес - виж Обръщение към учениците, които не ме искат за свой преподавател по философия - се получи коментар от г-жа Мария Василева, педагог от Пловдив, който по същество е още едно обръщение към същите тези ученици. Понеже този коментар-обръщение поставя някои принципно значими - и твърде важни за училищния живот и взаимоотношения - въпроси, публикувам коментара й отделно:

Вземам отношение в качеството си на учител с 37 години стаж. Казвам се Мария Василева, не познавам лично господин Грънчаров, но следя неговия блог и съответно темите, които той обсъжда в него, свързани с българското образование. Обръщам се към учениците на г-н Грънчаров.

Казусът с възникналото напрежение между ученици и учител е доста банален и лесен за разрешаване. Бихте го забравили досега, скъпи ученици, ако се действаше по етапния ред. Всеки работещ в училище - класен ръководител, учител, директор или училищен педагог знае етапния ред. Редно е при всяко брожение от двете страни - учители или ученици - да се проведе разговор между двете страни и да се намери пресечната точка и изхода от положението. Вие не сте попитали какво да направите, по някакво стечение на обстоятелствата - и сте прескочили тази стъпка. Ако недоволството ви произтича от неспазване на училищния правилник от страна на преподавателя - лошо отношение по причина характерови особености, закъснения, невзети часове и т.н. други дисциплинарни нарушения, ако учителят е уведомен от вас, но не желае да чуе учениците си и да предприеме мерки, обръщате се към директора. Той е този, който следи за реда в училището.

Вашият случай не е такъв. Вашите оплаквания са свързани с методи на преподаване, учебни помагала и начин на оценяване. Вие би следвало да се обърнете към специалист, инспектор, експерт по философия, или да помолите директора да се обърне към такъв за компетентно мнение и при нужда посещение от експерта философ, обследване резултатите от обучението по философия и начина на преподаване и оценяване. Тук директорът няма думата изобщо - защото той не е специалист по всичко, а само по един предмет.

Не знам доколко е опитен вашия директор, но е постъпил крайно непочтено, да не кажа злоупотребил с дадената му власт - като е отнел клас от учител на своя глава.

Давам ви един пример от моя учителски опит. В моето училище тема за работа за съответната година на преподавателския колектив бяха интерактивните методи. При проверка как прилагам тези методи в часовете си, зам.-директорката не даде никакъв отзив за посетения от нея час - нито положителен, нито отрицателен. Т.е. не беше впечатлена, така се тълкува липсата на отзив.

Същият този час, по същия начин и на същата тема бях изнесла в Париж. Там не спряха с часове положителните емоции от ученици и преподаватели. Бях се справила блестящо според тях. Урокът бе записан на видео и остана за обучение на преподаватели от различни страни.

В интерес на истината най-добре говорещи чужд език и най-резултатно работещи преподаватели в международната група бяха българка, руснак, румънка и полякиня. Ние често сваляхме от учителския подиум по време на час преподавател французин, американец, англичанин и му показвахме къде греши и как по-удачно може да научиш някого.

Та ето как бях оценена аз като преподавател по чужд език в Париж и как не ме оцениха на моето работно място - нито веднъж за целия период на действащ преподавател. Защото, ха познайте де!.........., бях бунтар, новатор и учител, който не стои мирно и не се скатава и спотайва уплашено и угоднически, бях учител с разкрепостен ум, знаещ цената си и обичащ свободата си.

Надявам се да направите връзката, скъпи, умни наши деца!

Имате голям късмет да ви преподава възпитаник на една от най-добрите образователни школи в света - руската. И то от университета в Санкт-Петербург - голяма класа, голяма ерудиция! Имате шанс да ви е предоставен, като паднал от небето, преподавател, който работи творчески и мисли за вас, знае и може да обучава и възпитава повече от ласкаещите ви, послушни на шефовете и министерствата даскали-чиновници. Убедена съм че един ден ще разберете всичко това, но ми се иска да го разберете сега. Да оцените учителя си - сега, да повярвате в силите на българския учител- сега, да отхвърлите робското мислене и стереотипите- сега, да не се поддавате на чужди влияния и манипулации - още сега. Вие сте нашето бъдеще - бъдете простителни, честни и смели - сега, веднага!

На път сте, съзнателно или не, да направите голяма грешка.

Мария Василева

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ