Истината ни прави свободни

вторник, 1 април 2014 г.

Бюрокрацията продължава да прави всичко, което е по силите й за да вреди на качественото, на смисленото, на същинското образование на българската младеж

Аз вече известих читателите на блога си за една "лека административна гавричка" тия дни - виж ето тази публикация: Който не слушка, го наказват да... пише - дори и на рождения си ден!, в която става дума за това, че директорката на ПГЕЕ-Пловдив, училището, в което работя, ми разпореди с нарочна заповед (там има и копие на самата заповед) да правя ново разпределение на часовете по философия сега, когато учебната година е вече почти минала! ("Разпределение" е документ, писмен "план", в който се съдържат темите за съответните часове, това е любимият документ на образователната бюрокрация, чрез който тя се мъчи да държи контрол върху преподавателите, сиреч, прави нужното да осуети свободата им!). Та аз изпратих все пак вариант на този документ с някои корекции - щото ако не бях пратил, щях да бъда обвинен, че не изпълнявам заповеди, сиреч, щях да бъда наказан, което, прочее, е и целта. Да, обаче на следващия ден, когато вече съм в отпуск, получих от директорката имейл със следното съдържание:

От препоръчаните учебници:

Философия за 11 клас, Издателство: Просвета, Автори: Димитър Денков, Евелина Варджийска
Философия за 11 клас, Издателство: Екстрем, Автори: Сергей Герджиков, Яна Мерджанова
Философия за 11 клас, Издателство: Д-р Иван Богоров, Автори: Олег Георгиев, Георги Каприев
Философия за 11 клас, Издателство: Анубис, Автори: Иван Колев, Райчо Пожарлиев
Лаборатория по философия (Книга за опитващите се да разбират), автор: Ангел Грънчаров, издателство A&G

трябва да посочите този, по който преподавате.

Тънкият момент е, че тя дебне да не би аз да преподавам по... собственото си помагало, нейната цел е да ме принуди да се откажа да преподавам от собственото си помагало, а да ме принуди да почна да преподавам по някакъв друг учебник, от тия, от казионните, "одобрените от Министерството" и пр. Натискът в това отношение е страшен, независимо от наглостта на административната гавра в случая: авторът на едно помагало като моето, написано с цел да помогне на учениците за по-ефективно обучение, да бъде с натиск принуден да се откаже от него, и да бъде заставен да преподава по типов учебник на Министерството. Вярно, моето помагало не е одобрено от МОН, но причината за това е, че аз не съм и търсил такова одобрение (имам друго помагало, това по психология, което е одобрено). А не съм търсил такова одобряване, щото системата там също е отвратителна - и в резултат, както сега самото Министерство отчита, одобрените учебници се общо взето все калпави, негодни за употреба, лоши и пр. Тъй че в някакъв смисъл това, че моето помагало не е одобрено от МОН, е голямо предимство: щом МОН доказа, че одобрява предимно калпави, негодни за употреба, трудни, неразбираеми за учениците "професорски" учебници, близко до ума е, че неодобрените от него помагала нищо чудно да са значително по-добри. Както и да е, тук давам просто още един пример за това как действа абсурдната административно-командна и директивна образователна система - чрез своите верни, както аз ги наричам, идеологически цербери, дето бдят някой учител да не би да дръзне да се почувства поне малко по-свободен.

В така и така сложилата се ситуация - обръщам върху този момент такова голяма внимание щото от него се интересуват и много от моите ученици, а също така и родителите - тъй като наистина е добре да се схване точно какво именно става, как се случват нещата тук. Въпросът не е за подценяване. Аз по този пункт възприех една позиция, която направо вбеси администраторите: заявих на учениците си, че всеки от тях има право сам да си избере учебника, по който да учи, аз им давам списък, а всеки сам да си избира каквото му харесва! Тази свобода на учениците сами да избират учебника им се видя прекалена и се започна един ужасен натиск върху мен да се откажа от позицията си, т.е. аз да им препоръчам един учебник, по който всички да учат задължително. Е, аз това не ща да го направя, откъдето конфликтът ескалира. Намесени бяха даже и ученици, подбудени бяха и учениците да се намесят, нещо повече, и родителите бяха намесени - ний знаем отдавна прийомите, които използва въпросната администрация. Проблемът, дето се казва, стана "дебел", особено след като моя милост дръзна да напише жалби и открити писма по този и по други пунктове не само до Министъра, но и до други органи, примерно до Омбудсмана на Републиката, който пък ме окуражи със заявлението си (дадено в писмен вид), че ние, гражданите, трябва да противодействаме на зулумите и злоупотребите с власт на самонадеяната администрация. И тъй, ето на горното нареждане на директорката все пак да посоча "задължителен учебник" ето как й отговори моя милост преди малко:

До директора на ПГЕЕ-Пловдив
КОПИЕ: До Началника на РИО-Пловдив

ПИСМЕНО РАЗЯСНЕНИЕ

от Ангел Иванов Грънчаров, преподавател по философия и гражданско образование

Уважаема госпожо Директор,

В отговор на Ваше нареждане, дадено по имейла, а именно ето това:

От препоръчаните учебници:

Философия за 11 клас, Издателство: Просвета, Автори: Димитър Денков, Евелина Варджийска
Философия за 11 клас, Издателство: Екстрем, Автори: Сергей Герджиков, Яна Мерджанова
Философия за 11 клас, Издателство: Д-р Иван Богоров, Автори: Олег Георгиев, Георги Каприев
Философия за 11 клас, Издателство: Анубис, Автори: Иван Колев, Райчо Пожарлиев
Лаборатория по философия (Книга за опитващите се да разбират), автор: Ангел Грънчаров, издателство A&G

трябва да посочите този, по който преподавате.

се чувствам длъжен да Ви кажа следното:

Моят подход е коренно различен от баналния, от тривиалния, от бездушно-административния: да преподавам по "този, само по този учебник", само по един учебник и пр. Просто е, близко е до ума, опитайте се да схванете позицията ми: учениците по начало следва да учат учебния предмет философия, а не... учебника по философия (който и какъвто и да е той!). Да се учи учебника, а не учебния предмет е една много опасна подмяна, която аз няма да допусна.

Учебникът е средство, а не цел, опитайте се да разберете поне това. Заради такава една подмяна вие, администраторите - а и тези "примерни учители", дето безропотно изпълняват безумните понякога инструкции на администрацията! - успяхте да отвратите учениците от всичко: и от ученето, и от учебниците, и от училището, и от образованието, и от духовните неща - от всичко! Аз обаче няма да помагам на сгрешената образователна система да продължава да вреди на съзнанията и на учениците, на които аз преподавам философия. За тяхното обучение по философия аз отговарям и не мога да си позволя да правя неща, за които предварително знам, че са хем неразумни, хем са и вредни, хем и влизат в остро противоречие със самата идея за едно смислено и ефективно обучение по моя предмет, именно по философия.

Моите ученици имат свободата да учат философия по който си искат учебник по философия. И дори не само от учебници по философия, ами могат да учат и от каквото друго им попадне. Живеем, за Ваше сведение, във век на информационна революция, информацията ни залива отвсякъде. И нашите ученици, които са с едно модерно съзнание, няма как да бъдат принудени да четат само един учебник - след като има толкова много други и така богати на информация източници. Примерно, има и философски списания за ученици, да речем, аз самият издавам едно такова списание, именно списание ИДЕИ. В съвременния свят има много източници, от които учениците могат да почерпят най-разнообразна информация по темите и проблемите, които аз им задавам. Или които заедно с тях избираме. Щото интересите и потребностите на учениците винаги трябва да са водещи.

Тъй че опитите на образователната бюрокрация да натика съзнанията на учениците в един калъп чрез принудата да учат философия от един и същ, и то само един учебник - с оглед учениците да почнат да мислят еднакво! - няма да мине в моите часове. Щото тя в корена си противоречи на идеята на самия предмет философия: философията помага на хората да почнат да мислят различно, да разширят хоризонта си, всеки да мисли и да разбира нещата според себе си, според своите ценности, убеждения, според своята, накрая, уникална индивидуалност.

Значи какво излиза: образователната бюрокрация със своите глупави разпореждания самоотвержено прави всичко, което е по силите й да вреди на качественото, на същинското образование на българската младеж - представяте ли си какво означава това?! Та това е направо престъпление!

Е, аз няма да допусна да стана едно изпълнително оръдие за постигането на такива противочовешки и противонародни цели на самозабравилата се родна бюрокрация. Ще си следвам своя дълг, произтичащ от предназначението на такъв един учебен предмет, какъвто е философията. Ще продължа да работя за качественото, за смисленото образование на моите ученици. Това за мен е водещото. Всичко друго не ме вълнува особено. Камо ли пък да ме вълнуват някои капризи на някакви си там последни мохикани на административната диктатура в образователната система...

Това се считам за длъжен да Ви кажа. Изпращам този мой доклад (под формата на "писмено разяснение") и до висшестоящите органи, та да са наясно с това как аз виждам така и така сложилата се ситуация по този въпрос. Която съвсем не е за подценяване. Призовавам Ви да вникнете в доброжелателния характер на мотивите, които ме принуждават да постъпя по този начин.

30 март 2014 г.
Пловдив С УВАЖЕНИЕ:

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ