Истината ни прави свободни

петък, 16 май 2014 г.

Един пример за това, че съвсем не ценим тъкмо най-доброто, което имаме




Много ли романи имаме за Априлското въстание, какво ще кажете? Романи от ранга на "Цената на златото" на Генчо Стоев. За да си позволим да държим в забрава един роман-шедьовър, посветен тъкмо на Априлското въстание. Нещо повече - Априлското въстание през погледа на помаците, на българомохамеданите.

Заглавието на романа е "Калуня-Каля". Публикуван е през 1988 г. в издателство "Български писател". Един роман-шедьовър, сякаш излязъл от перото на Иво Андрич или Исмаил Кадаре. Един напълно забравен роман.

Някой ще каже - а как разбра, че е шедьовър. На това ще отговоря така - кой за каквото е учил. Аз съм учил за това да познавам шедьоврите.

Автор на романа "Калуня-Каля" е писателят Георги Божинов. Тази година се навършват 90 години от рождението му и десет години от смъртта му. Това е добър повод да си спомним за него и да извадим от забравата името му и творчеството му. То не е голямо - всичко на всичко половин дузина книги.

Аз стигнах до романа "Калуня-Каля" или по-точно е да се каже - романът "Калуня-Каля" стигна до мен по много странен начин. Сега ще ви разкажа как стана това.

Като човек безработен и книголюбец денят ми често минава в това да се понавъртам по местата, където продават в кашони стари книги. Имаше една бабичка с изпечено като глина от студа, слънцето и вятъра лице, която продаваше стари книги при входа на пазара "Красно село". След реконструкцията на пазара я изгониха оттам, но тя се подслони на един малък слънчев паркинг отсреща, през улицата. Та, минавайки един ден край нея, аз порових в нейните кашони. И в ръцете ми попадна романът "Калуня-Каля". Нито заглавието ми говореше нещо, нито името на автора. В крайна сметка, прелистих страниците и прочетените две-три изречения ме накараха да си купя романа.

За два кинта.

Оттам-насетне започна моето изумление. Четях книгата и с всяка прочетена страница разбирах, че държа в ръцете си шедьовър. И недоумявах, как така съм пропуснал през годините този роман и този автор. (Прочети ДО КРАЯ >>>)

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ